De nieuwe baas van het snel groeiende bol.com wil veel meer lokale retailers aan zich binden dan de huidige 19.000. Voor Amazon of Alibaba is Vermeulen niet bang. „Nederland is uniek. Alles is hier al lang.”

Vermeulen werkt sinds de oprichting bij bol.com. Een half jaar geleden nam hij het stokje over Daniel Ropers. De nieuwe ceo is uitgelaten want zijn bedrijf groeit als kool. Zelf koopt hij, behalve zijn kleding, alles online. „Als ik niet bij bol.com zou werken, zou ik hun grootste klant zijn. Ik haat fysiek winkelen.”

Bent u veranderd sinds u de baas bent?
„Ik zit hier al zeventien jaar en ben niks veranderd. Ik kijk nog elke dag tegen dezelfde kop aan in de spiegel. Maar mensen kijken wel anders naar mij. Het is minder vrijblijvend. Als ik een grap maak kan het een andere lading krijgen, want de baas zegt het nu ineens. Ik moet daar bewust meer opletten.’’

Minder grapjes?
„Dat kan ik toch niet laten.”

Hoe hard groeit bol.com?
„De laatste jaren gemiddeld met 30%. Dat betekent dat de absolute groei steeds groter wordt. In 2017 jaar was de omzet €1,6 miljard. We groeien elk jaar met een hoger bedrag dan de €350 miljoen waarvoor Ahold ons in 2012 kocht.”

Dat jullie in 2011 zijn begonnen met een platform waarmee jullie ook andere winkeliers in staat hebben gesteld om via bol.com te verkopen was dus een goed idee?
„Absoluut. Vooral omdat onze klanten het een goede keuze vinden. De omzet op ons platform groeit sneller dan de omzet over de spullen die we zelf verkopen. 75% van de retailers zorgen voor 30% van onze groei. Het gaat nog harder als spullen in ons magazijn liggen, zodat we die sneller kunnen leveren.”

Willen klanten wel steeds snellere levertijden?
„Er verschijnen regelmatig onderzoeken waarin mensen zeggen dat dit niet hoeft. Maar als je het aanbiedt, zien wij het gedrag veranderen. Als het in ons magazijn ligt en het dus snel kan worden geleverd, stijgt de omzet met 30%.”

Daarom gaat u nu binnen 2 uur leveren?
„We gaan dit jaar experimenteren met 2-uurslevering. Sommigen zeggen dan dat sneller, sneller, sneller een race naar de bodem is. Maar dat is niet het verhaal. Het gaat erom dat de klant kan kiezen, wanneer hij een pakketje krijgt. Als ik zeg: ik kom over twee uur een pakketje brengen en je bent niet thuis, dan heb ik je leven echt niet gemakkelijker gemaakt. Bij veel keuzes kun je mij jouw agenda laten zien en het tijdstip van levering intikken dat je uitkomt.”

Deze dienstverlening zit in een bezorgabonnement waar een klant €9,99 per jaar voor betaalt. Dat kan toch nooit uit?
„Absoluut wel. Als je klanten echt helpt, gaan ze het waarderen en dan komen ze terug. Natuurlijk dekt €9,99 niet alle kosten, maar het moet een win-win situatie voor de klanten en voor ons zijn. Wij krijgen er loyaliteit voor terug.”

Maakt het platform winst?
„Voor ons rendement maakt het niet zoveel uit of we het artikel uit eigen voorraad of vanuit het platform leveren. We willen niet concurrent van ons eigen platform zijn. Als het aanbod van derden op onze site beter is dan dat van ons, dan halen wij het uit onze voorraad. We gaan niet concurreren.”

U groeit hard en de logistiek en techniek lijken op orde. U bent bijna klaar?
„Nee, nog lang niet. We staan pas aan het begin. Het is nooit af. Als je ziet hoe voorspelbaar onze logistiek is, dan mag ik daar niet ontevreden over zijn. Maar ik ben dat altijd wel, want het kan altijd beter. We moeten ons blijven aanpassen aan de wensen van de klanten. We hebben nog een hele lijst van dingen die beter kunnen.”

Hoe ziet u de toekomst?
„Het grootste deel van de spullen die jij nu wilt kopen, liggen binnen een paar kilometer van je huis. Die liggen bij winkels, maar er is geen plek waar dat ontsloten wordt. Wij kunnen dat ontsluiten. We willen nog veel meer lokale Nederlandse en Belgische retailers aan ons binden en ook meer beleving en service op de website brengen.”

Hoe werkt dat?
„We verkopen fietsen, boeken en hondenvoer. Dat zijn compleet andere activiteiten. Je moet daarom goed nadenken wat je klanten willen. De eisen van een fietskoper zijn heel anders dan die van iemand die speelgoed wil hebben. Als je online een fiets koopt, krijg je thuis een enorme platte doos met een bouwpakket. Het stuur zit scheef, de pedalen hangen er los bij en het zadel zit er waarschijnlijk niet op. Dat is niet wat je wil. We doen nu een pilot met partner Union. Je kiest een fiets uit en je kunt hem bij de Uniondealer in je postcodegebied kant en klaar en voor niets ophalen.”

Kunnen ook andere bedrijven zich aansluiten?
„Het is belangrijk dat het een open platform is. Je gaat niet snel een exclusief spel met één fietsenfabrikant maken of met één leverancier. In principe willen we zoveel mogelijk aanbod bij elkaar brengen, zodat je als klant weet dat je via bol.com de hele wereld kunt overzien. Wij willen het startpunt van winkelen zijn.”

Houdt u zo Amazon buiten de deur?
„Het gaat erom hoe relevant je bent. Wat beteken je voor je klanten? Daar moet je op focussen. Ik denk dat Nederland een uniek land is. We zijn hier gewend aan vandaag besteld, morgen in huis en het kost nauwelijks iets of vaak zelfs helemaal niets. Dat is in Europa heel bijzonder. We werken steeds inniger samen met lokale retailers. Ons eigen beeld is dat we dicht op de Nederlander en Belg zitten. Op die ene dag dat het ijs dik genoeg was om te schaatsen, raad eens wat toen bij ons in de aanbieding zat? We hebben heel veel schaatsen en thermisch ondergoed verkocht. Dat is dichtbij zijn.”

Tegen de prijs van Amazon kunt u misschien niet op?
„We hebben naar het complete aanbod in Nederland en België gekeken, ook naar prijs en levertijden. En wat blijkt: het is er allemaal al lang in de Lage Landen, ook wat lage prijzen betreft.”

Vermeulen werkt sinds de oprichting bij bol.com. Een half jaar geleden nam hij het stokje over Daniel Ropers. De nieuwe ceo is uitgelaten want zijn bedrijf groeit als kool. Zelf koopt hij, behalve zijn kleding, alles online. „Als ik niet bij bol.com zou werken, zou ik hun grootste klant zijn. Ik haat fysiek winkelen.”

Bron: De Telegraaf

Benieuwd naar wat Same Day Delivery voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.