Hoe kun je je als webshopeigenaar nog onderscheiden? Je kunt natuurlijk eigen spullen verkopen, maar in de praktijk gebeurt dit niet veel. Over het algemeen zijn we allemaal dezelfde spullen van vergelijkbare merken aan het verkopen. Je moet dus goed nadenken over wat jou als webshop uniek maakt. Waarom zouden mensen hun spullen bij jou kopen en niet bij een concurrent?

 

Customer experience

Als webshopeigenaar heb je niet zoveel manieren om je te onderscheiden. Iedere webshop verkoopt nu eenmaal een bepaald product tegen een bepaalde prijs. Je kunt ervoor kiezen om je te onderscheiden door een scherpe prijs aan te bieden, maar het kan ook anders. Het verschil dat jij kunt maken, zit ‘m in de customer experience. Die omvat de gehele klantreis: vanaf het moment dat iemand zoekt naar een type product dat jij verkoopt tot het moment dat diegene thuis van zijn of haar bestelling geniet.

Bezorging als onderdeel van de klantbeleving

In het proces van de klantreis is de bezorging een van de meest bepalende factoren van jouw klanttevredenheid. CoolBlue richt zich bijvoorbeeld volledig op de service om het verschil te maken, ze verwachten hiermee zelfs groter te worden dan bol.com. Een goede customer experience is dus niet alleen leuk voor je klanten, maar zorgt er ook voor dat jij meer verkoopt. Dit werkt als volgt: wanneer mensen een goede klantbeleving ervaren, zorgt dit voor meer klantloyaliteit waardoor er eerder herhaalaankopen worden gedaan, zonder dat je hier speciale marketinginstrumenten voor hebt ingezet. Denk hier eens over na: als een snelle bezorging 2 euro per klant duurder is dan een standaard bezorging, vind je dit dan veel of weinig? Uit bovenstaand artikel blijkt dat data laat zien dat deze 2 euro per klant leidt tot 30% meer omzet. Hoeveel marketinginstrumenten ken je die dit voor elkaar krijgen? Er zijn verschillende keuzes die je kunt maken wat betreft de bezorging. Ten eerste is het belangrijk om te bepalen of een snelle bezorging belangrijk is voor jouw doelgroep. En welke producten verkoop je? Bij hoge productprijzen is een snelle bezorging essentiëler dan bij lage productprijzen. Denk er ook eens na over of jij jouw klanten de kans biedt om zelf te bepalen waar en wanneer het pakket bezorgd wordt. Snelheid, flexibiliteit en service spelen een steeds belangrijkere rol voor consumenten. Bereken hoeveel het jou kost om een snelle en flexibele bezorging te kunnen bieden en hoeveel het je oplevert. Is dat het waard?

Meer dan alleen bezorging

Natuurlijk zijn er meer manieren om een goede customer experience te bieden. Veel mensen kijken bijvoorbeeld naar de retourregeling. Als dit gratis is, haal je al een belangrijke drempel voor een potentiële koper weg. Hetzelfde geldt voor gratis verzending. Maar ook zaken als de transactionele E-mails spelen een rol in de klantreis. Dit zijn de E-mails die een klant ontvangt nadat hij of zij een bestelling heeft geplaatst, bijvoorbeeld een E-mail waarin wordt bedankt voor de aankoop. Het kan ook goed zijn om je reviews te bekijken. Ben je goed bereikbaar? Hoe ga je om met klachten? Dit zijn allemaal essentiële onderdelen waarmee jij jezelf als webshopeigenaar kunt onderscheiden.

Wil je meer weten hoe je kunt groeien met je webshop? Neem dan contact met ons op via https://trunkrs.nl/contact/, bel ons op telefoonnummer 085-0601410 of stuur een email naar info@trunkrs.nl. Wij maken Same Day of Next Day Delivery (cut-off tijd 23.59u) mogelijk voor jouw webshop.