Als beginnende webshopeigenaar kun je ervoor kiezen om zelf je logistiek te beheren. Je doet je eigen inkopen en beheert je eigen voorraad. Maar als je bedrijf eenmaal begint te groeien, wordt de zolderkamer al snel te klein. Ga je zo door, of wordt het tijd om een aantal handelingen uit te besteden? Welke opties heb je nu als ondernemer?

 

Inkoop en verkoop

Om jouw producten te verkopen, is het natuurlijk belangrijk om een goede website te hebben en ervoor te zorgen dat je wordt gevonden in Google en eventueel op andere verkoopplatformen. Op het moment dat je bestellingen binnen krijgt, moeten die naar de consument toe. Wanneer je zelf jouw logistiek beheert, is dit simpelweg een kwestie van de verkochte producten uit je eigen voorraad halen, deze inpakken, labelen en versturen. Op deze manier heb je op het oog een hoge marge omdat je weinig kosten maakt. Dit maakt het voor veel webshopeigenaren een lastige keuze om een logistiek partner in te schakelen. Desondanks kan een samenwerking heel interessant zijn. Want de tijd die je zelf hier in stopt, had je bijvoorbeeld ook kunnen besteden aan het vinden van nieuwe klanten.

 

E-fulfilment

Het op voorraad hebben van alle producten, het uitzoeken van bestellingen, het inpakken van orders en het labelen van pakketten wordt vaak samengevat in E-fulfilment. Als webshopeigenaar kun je samenwerken met een E-fulfilmentpartner. Als je jouw voorraad weglegt bij een fulfilmentpartij, pakken zij voor jou de bestellingen in en geven het mee aan een vervoerder. De keuze om wel of niet te kiezen voor E-fulfilment, is afhankelijk van een aantal factoren. Ten eerste van het aantal zendingen dat je doet per dag. Wanneer je rond de 20 zendingen per dag zit, wordt het toch wel aantrekkelijk om een aantal handelingen uit te besteden. Ten tweede moet je jezelf de vraag stellen hoe belangrijk betrouwbare bezorgtermijnen voor jou zijn. Door een samenwerking met een professionele partij, weet je dat je altijd het zelfde service niveau kunt verwachten. Dit zorgt ervoor dat als je zelf ziek bent of op vakantie, de business doorgaat.

 

Kwaliteitsniveaus

Bij het kiezen van een fulfilmentpartij, kun je kiezen voor verschillende kwaliteitsniveaus en types service. Hier wordt vaak enkel gekeken naar de kosten. Maar er zijn meer factoren die een belangrijke rol kunnen spelen in jouw keuze. Kies je bijvoorbeeld voor een partij dichtbij de plek waar je zelf woont en/of werkt zodat je meer controle kunt uitoefenen? Of is het voor jou belangrijker dat een partij ook extra diensten kan leveren? Denk ook eens na over het type product dat jij levert. Zijn dit urgente bestellingen of maakt het niet uit als deze twee dagen later binnen komen? Afhankelijk van wat belangrijk is voor jouw klant en van hoe jij jouzelf in de markt wil zetten als webshop, kun je kiezen voor je verschillende kwaliteitsniveaus. Goedkope partijen zijn over het algemeen wat minder betrouwbaar, standaard partijen bieden de dienstverlening die mensen ongeveer verwachten en partijen van een hoge kwaliteit onderscheiden zich op het gebied van snelheid en betrouwbaarheid. Afhankelijk van het soort business dat je drijft, maak je een keuze voor een bepaalde E-fulfilmentpartner.

 

Bezorging als marketinginstrument

Uiteindelijk ziet jouw klant niet hoe je de fulfilment regelt, maar wel wanneer er bezorgd wordt. Hoe belangrijk is dit voor ze? Zie je de aflevering vooral als een kostenpost of kun je er echt een verschil mee maken voor jouw klanten? Kijk bijvoorbeeld eens naar de reviews die je krijgt en welke gaan over bezorging. Hoe goed doe jij het dan in vergelijking met je concurrenten? Betrouwbaarheid van de aflevering kan een belangrijk element zijn waarmee jij jezelf onderscheidt.

Snelheid van bezorging is voor de consument ontzettend belangrijk. Bij het kiezen van een vervoerder heb je opnieuw verschillende keuzes. Kies je voor een goedkopere partij die de bestellingen rond 6 uur ’s avonds komt ophalen of kies je voor een duurdere partij die de mogelijkheid biedt om tot 1 uur ’s nachts op te halen? Deze afweging bepaalt of jouw klant een bestelling die na 6 uur ’s avonds is gedaan een of twee dagen later binnen krijgt. Ook hier is het belangrijk om te kijken naar de urgentie van het type producten dat je levert. Tegenwoordig is next-day-delivery de standaard, maar ook same-day-delivery wordt steeds meer de norm: wat ’s ochtends besteld wordt, wordt ’s avonds geleverd. Vergeet niet dat de snelheid en kwaliteit waarmee de consument zijn of haar bestelling binnen krijgt, een enorme impact heeft op hoe jouw webshop beoordeeld wordt. Snelheid en service bepalen steeds meer hoeveel een webshop verkoopt. Je zult zien dat wanneer je bezorging inzet als marketinginstrument, dit zich op de lange termijn terugbetaalt in een hogere conversie.

Kies de dienstverlening die past bij de wens van jouw klant

Zoals we hebben gezien, kun je de E-fulfilment en bezorging op verschillende manieren invullen. Hier is natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Het belangrijkste punt hier is je er goed aan doet om de betrouwbaarheid en snelheid van de bezorging af te stemmen op de verwachtingen van jouw klant. Zo kun je dit inzetten als marketing instrument om meer te converteren en meer terugkerende klanten te krijgen.

Wil je meer weten hoe je kunt groeien met je webshop? Neem dan contact met ons op via https://trunkrs.nl/contact/, bel ons op telefoonnummer 085-0601410 of stuur een email naar info@trunkrs.nl. Wij maken Same Day of Next Day Delivery (cut-off tijd 23.59u) mogelijk voor jouw webshop.