De ontwikkelingen in e-commerce volgen elkaar in rap tempo op. En volgens recent onderzoek zal de sector de komende jaren grote veranderingen blijven doormaken. Bijblijven om op deze veranderingen te kunnen inspelen is dus belangrijk als je wilt meegroeien. Maar als webshop ondernemer heb je vaak niet genoeg tijd om alle publicaties over de laatste ontwikkelingen te lezen. Daarom bespreken we in deze blog de drie meest opvallende trends voor 2020.
Het is één van de belangrijke trends van nu. Grote internationale e-commerce platforms zoals Amazon die de Nederland markt in rap tempo veroveren. Als webshop ondernemer vraag je je waarschijnlijk af wat dit voor jouw handel betekent. Het antwoord is dat deze ontwikkeling zowel kansen als bedreigingen met zich meebrengt. Amazon biedt een soort Plaza model waarop webshop ondernemers hun producten internationaal kunnen aanbieden aan de consument. Dit is een kans. De keerzijde is echter dat als grote e-commerce partijen zoals Amazon eenmaal binnen zijn, ze de markt overnemen en de standaard gaan dicteren. Het interessante hieraan is dat ze dit kunnen ze doen door ongelofelijk goede logistieke services te bieden. Dus of je er nu wel of niet voor kiest je product via Amazon te verkopen, zorg in ieder geval dat je je delivery snelheid op orde hebt.
De huidige verzend standaard is: ‘tot 23.59 uur besteld, is morgen geleverd’. Dit is inmiddels haalbaar voor alle serieuze webshops. Hoe? Door niet alleen te werken met de grote bekende bezorg partijen maar vooral door samen te werken met een bezorgpartij met een Same day netwerk, zoals Trunkrs. Partijen die flexibeler en gelijkwaardiger in de relatie met de middelgrote webshop kunnen staan en beter op hun behoeften kunnen inspelen. En partijen die de zendingen in de ochtend ophalen voor levering dezelfde avond. Zo kan ook jouw webshop tot 23:59 next day levering bieden.
De behoefte aan meer duurzaamheid neemt toe. Innovatieve technologie maakt duurzamer werken mogelijk. Zo komen er steeds betere verpakkingsmachines die bijvoorbeeld minder lucht mee verpakken. Ook zijn er al verpakkingsmaterialen die afbreekbaar zijn en dus minder belastend voor het milieu. En sommige vervoerders - zoals Trunkrs - stappen over op schoon, elektrisch vervoer. Ook dat helpt. Net als het afstemmen van het moment van aflevering met de ontvanger. Het is voor iedereen frustrerend als een aflevering mislukt, vooral voor de ontvanger. Maar het zorgt ook voor onnodige extra vervoersbewegingen. Daarom geeft Trunkrs de ontvanger zelf invloed op het bezorgproces.
De meest opvallende trends voor dit jaar zijn dus de opkomst van grote internationale e-commerce platforms, een hogere standaard in verzendopties en de roep op meer duurzaamheid. Aspecten waar we ons als vervoerders en web winkeliers mee kunnen onderscheiden. Wil jij weten hoe jouw bezorging de aanstormende concurrentie kan weerstaan? Of hoe je bezorgservice flexibeler en duurzamer kan? Neem dan contact met ons op!