Een kort onderzoek uitgevoerd door het Europese Consumenten Centrum in Keulen en Hermes heeft onder andere onderzocht hoe consumenten verzend- en leveringsdiensten evalueren (Grollmann, 2017).

Uit het onderzoek blijkt dat online-shoppers Same Day Delivery nog niet als vanzelfsprekend achten. Echter hebben zij wel duidelijke ideeën over hoe de bezorging zou moeten werken.

Ongeveer 92% van alle ondervraagde online-shoppers wil dat hun bezorging thuis wordt bezorgd. 40% van de ondervraagden verkiezen ook dat hun pakket binnen een bepaalde tijd in de avond wordt geleverd. 10% van de ondervraagden vindt directe levering binnen twee uur interessant.

Winkelgewoonten verhinderen de uitvoering van Same Day Delivery en Next Day Delivery

Momenteel heeft 10% van de online-shoppers gebruik gemaakt van Same Day Delivery. Opvallend is dat het aandeel van dezelfde dag gebruikers juist twee keer zo groot is geworden. Ook toont het onderzoek aan dat 20% van de online-shoppers de bestelling graag op dezelfde dag, of uiterlijk de dag erna, zou willen ontvangen. Echter verhinderen de winkelgewoonten vaak de snelheid van de levering, omdat bijna de helft van de ondervraagden pas na 18:00 shopt. Hierdoor kunnen de winkels de levering vaak niet meer op tijd leveren.