De piekperiode is voor bezorgdiensten ieder jaar opnieuw een race. Recordaantallen pakketten worden weggebracht, klantenservice afdelingen staan roodgloeiend en IT-systemen draaien overuren. Ook voor ons zijn deze feestmaanden topsport. Wij bezorgden dit jaar rond Black Friday 46% meer pakketten dan vorig jaar. Met de verwachting dat deze groei aanhoudt tot na Kerstmis. Deze toename van capaciteit verwezenlijken wij door middel van een goede voorbereiding. “De drukte van vorig jaar was geen indicatie voor wat we dit jaar konden verwachten”, zegt Jan Wijn, CEO van Trunkrs. “Vorig jaar zat Nederland rond deze periode in lockdown. Dit jaar is er meer onzekerheid over de economie. Daarnaast hebben we te maken met een sterke inflatie en kunnen mensen weer naar de winkelstraat voor hun inkopen. Toch hebben we ons dit jaar ook voorbereid op maximale groei." Hoe wij ons voorbereid hebben om succesvol te bezorgen in de piek? In deze blog delen wij onze 5 bezorggeheimen.
Geheim 1: Opschalen
Wij hebben ons systeem geoptimaliseerd door middel van algoritmes, zodat er meer pakketten in een kortere tijd verwerkt kunnen worden. De opgehaalde pakketten worden naar ons centrale distributiecentrum in Nieuwegein gebracht waar de pakketten gesorteerd worden. Vanuit Nieuwegein worden de pakketten naar 1 van de 34 depots gebracht waarmee wij samenwerken. Vanuit het depot worden de bestelde producten bezorgd bij de klanten.
Het verduurzamen van de zogenoemde ‘last mile’ heeft prioriteit voor ons. Dit vind je onder andere terug in onze samenwerkingen met goede regionale pakketbezorgers. Ook rijden steeds meer van onze bezorgers in een elektrische wagen. Ons doel is om de komende maanden 100% emissievrije pakketbezorging te bieden.
Geheim 2: Een gepersonaliseerde aanpak
Iedere webshop groeit op haar eigen manier, tijdens en na de feestdagen. Daarom vinden wij het belangrijk om ter voorbereiding, samen met de webshop, een prognose voor deze periode op te stellen. Gebaseerd op de prognose kunnen wij met oplossingen komen, met de webshop meedenken en een gepersonaliseerd plan implementeren.
Geheim 3: Back-up locaties
Webshops variëren sterk in het productaanbod en daardoor in behoeftes. Om deze reden werken wij met 3 verschillende back-up locaties: een normaal warehouse, een locatie met vriescapaciteit en een locatie met koelcapaciteit. Mocht er dus onverhoopt een vertraging zijn in het bezorgproces kan ieder pakket beveiligd en op de juiste temperatuur bewaard worden. Deze pakketten worden dan het eerstvolgende leveringsmoment bezorgd, waardoor de vertraging van een pakket niet verder dan maximaal 1 werkdag kan oplopen.
Geheim 4: Uitbreiding bezorgmomenten
Rondom de feestdagen is er sprake van topdrukte bij webshops en bezorgservices. Om te garanderen dat alle pakketten op tijd geleverd worden, bezorgt Trunkrs ook op een aantal zaterdagen. Hierdoor kunnen consumenten ook tijdens de feestdagen snel een cadeautje of pakket bestellen.
Geheim 5: Efficiëntie op klantenservice
Meten is weten. Wij monitoren onze klantenservice op dagelijkse basis. Hierdoor kan Trunkrs de customer care afdeling zo efficiënt en flexibel mogelijk inzetten. Dit resulteert in meer mensen inzetten op bepaalde dagen of juist efficiënter kijken naar de uren aantallen die gewerkt worden. Wij proberen, ook hier, zo flexibel mogelijk te schakelen.
Beloftes nakomen
Inzichten, geleerde lessen en nieuw opgedane kennis worden dus meegenomen in de voorbereidingen op de volgende piekperiode. Jan: “De missie van Trunkrs is om pakketten sneller, groener en vriendelijker dezelfde of volgende dag al in huis te hebben. Deze belofte willen we tijdens de piekperiodes ook waarmaken.” Meer weten over onze services en wat we jouw webshop kunnen betekenen?