Waarschijnlijk heb jij goed nagedacht over de bezorgservice waarmee je nu samenwerkt. Je bent voor de goedkoopste partij gegaan of voor een partij die de juiste service levert voor jouw webshop bestellingen. Als jij nu samenwerkt met één vaste bezorgservice, dan hebben wij goed nieuws voor je! Het inzetten van een multi-carrier strategie (meerdere pakketvervoerders inzetten voor jouw bezorging) kan veel voordelen opleveren. In deze blog delen wij de 3 belangrijkste met je. Wij verklappen er alvast één: jij kan kosten besparen!
Door meerdere bezorgpartners in te zetten, afgestemd op de behoeftes van jouw klanten, creëer jij een multi carrier strategie. Jij kiest de bezorgpartner door hun specialisme af te stemmen met de behoeftes van jouw klanten of het specifieke product dat jij wil versturen.
Verkoop je bijvoorbeeld kruiden en gebrande noten, maar ook maaltijdboxen met verse producten? Dan kun je ervoor kiezen om de producten die best wat langer onderweg mogen zijn met een andere bezorgpartner te verzenden dan de verse producten. Producten die vers zijn verstuur je het liefst met Same Day Delivery, zodat de producten dezelfde dag nog bij jouw klant in huis zijn.
De Nederlandse consument heeft hoge verwachtingen van hun pakketbezorging. Snelheid en korte levertijden staan steeds vaker bovenaan hun wensenlijst. Zo bleek uit onderzoek van SendCloud dat wanneer twee webshops hetzelfde product aanbieden voor dezelfde prijs, 78% van de consumenten kiest voor de webshop met de kortste levertijd.
Duurzame bezorging. Ook zijn consumenten bereid meer te betalen voor een duurzame levering van hun bestelling. De prijs is dus niet altijd doorslaggevend. Als jij jouw klanten de mogelijkheden biedt om de bezorgopties te kiezen die bij hun behoeftes past, verklein je de kans dat zij uitstappen tijdens het check-out proces.
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de webshops in Nederland op dit moment nog alleen een standaard bezorgoptie biedt. Consumenten krijgen dan standaard hun bestelling binnen 1 tot 3 werkdagen thuis geleverd, tussen 09:00 en 17:00 uur. Een grote minderheid van de webshops biedt nog maar avondlevering. Door een Same Day & Next Day bezorgpartner toe te voegen aan jouw multi carrier strategie, bied jij jouw klanten keuze in het bezorgmoment dat het beste bij ze past. Vaak is dat namelijk in de avond. Dat is voor jou een USP erbij en dus een streepje voor op de concurrent.
Een multi carrier strategie kan je helpen kosten te besparen. Door een Same Day & Next Day bezorgpartner toe te voegen, kan je besparen op duur nachtwerk. Nachtwerk wordt overbodig omdat de pakketten de volgende ochtend pas opgehaald hoeven worden. Door bovendien te kijken naar de verschillende specialisaties van pakketbezorgers en dit strategisch te combineren verlaag je de kosten per pakket en ben je flexibeler. Jouw klant houdt van flexibele bezorging. Een win-win dus.
Meer weten over de multi carrier strategie? In deze whitepaper lees je meer dan 10 voordelen van een multi carrier strategie en hoe jij succesvol deze strategie implementeert voor jouw webshop. Download hier de whitepaper.