nieuws
de unieke waarde van jouw bezorgpartij
warehouse-rolcontainer-header

De unieke waarde van jouw bezorgpartij

21-11-2021

Wist je dat de bezorging een van de belangrijkste factoren is voor het commerciële succes van jouw webshop? Gebruik maken van verschillende bezorgpartijen vergroot bijvoorbeeld de kans op orders doordat jouw klant een eigen tijdsvoorkeur heeft, een geavanceerde track & trace verhoogt de tevredenheid van jouw klanten en bezorging in de avonduren kan nét hetgeen zijn wat jouw klant overhaalt tot aankoop. Maak de keuze voor jouw bezorgpartij dus niet te makkelijk en kijk verder dan alleen het pakkettarrief.

Meer dan het pakkettarief

De invloed op jouw kostenplaatje gaat een paar levels dieper dan alleen het pakkettarief wat je betaalt, en het loont dan ook om naar de kosten te kijken die samenhangen met bezorging. Of dit nu met het oog op besparing is of op het verwerven van organisatorisch inzicht. Worden de pakketten bijvoorbeeld bij jouw bedrijf opgehaald of breng jij ze zelf weg? En als jij ze zelf wegbrengt, hoeveel tijd kost je dit dan op maand of zelfs jaarbasis?

Een andere issue is het aantal afleverpogingen. Sommige bezorgservices bieden slecht één afleverpoging aan. Wanneer de consument op dat moment niet thuis is, gaat de bestelling naar een afhaalpunt. Een groot deel van de bestellingen die naar een afhaalpunt gaan, worden niet opgehaald. Deze pakketten krijg je dus terug. Dit betekent dat je kosten hebt gemaakt voor het klaarmaken van de zending, de verzending zelf en het retour krijgen van jouw producten. ln het beste scenario biedt je bezorgservice meerdere afleverpogingen aan, maar hiervoor betaal je dan wel dubbele verzendkosten. In het slechtste scenario heb je kosten gemaakt voor een bestelling die de klant nooit in handen heeft ontvangen. Pakket weg, klant weg.

Gericht op mensen

Ook het customer service gedeelte van de bezorging kan jouw bedrijf geld kosten. Hoeveel mensen moet je bijvoorbeeld inzetten om vragen en/of klachten over de bezorging te beantwoorden en welke kosten brengt dit met zich mee? Hoe verklein je dit? Je kunt kiezen voor een bezorgservice die zelf het contact met jouw klanten over de bezorging op zich neemt. Op deze manier kan jouw klantenservice zich bezighouden met het beantwoorden van vragen over jouw producten.

Nachtwerk

Ander punt: de kosten voor avond- en nachtwerk. Hoeveel orders worden er daadwerkelijk gepickt in de late avond? En als dat aantal niet zo hoog is, kun je die bestellingen dan niet beter meegeven met de pick-up route in de ochtend? Op die manier bespaar je o.a. op toeslagen voor avond- en nachtwerk. Ook is ’s avonds en ‘s nachts werken niet ideaal voor jouw personeel. Er komen steeds meer signalen vanuit het bedrijfsleven dat dagdiensten bevorderlijk werken op de gezondheid van mensen. Natuurlijk wil je wel de ‘tot 23:59 besteld is morgen in huis’ service aan je klanten bieden. Dat kan door een Same Day avondbezorging in te zetten.

Get an upgrade

In conclusie: wanneer je een bezorgservice gaat evalueren, kijk dan niet alleen naar het pakkettarief. Bij bezorging komen een heleboel anderen kosten kijken zoals pick-up kosten, nachtwerk en meerdere afleverpogingen. De juiste bezorgservice kan je zelfs besparingen opleveren, zoals overname van de klantenservice. 

Trunkrs begrijpt dat iedere stap in de customer journey een nieuwe kans is om loyaliteit te kweken bij de klant en helpen je graag vanuit logistiek oogpunt. Hoe? Bestel je voor 23:59 uur ‘s avonds, dan halen wij ‘s ochtends vroeg je pakket op en leveren we het diezelfde avond nog af. Bestel je voor 12:00 uur ‘s ochtends en kies je voor Trunkrs levering? Dan halen wij die middag het pakketje al op bij je en bezorgen we het dezelfde avond. 

Bij Trunkrs bepaalt de consument zelf wanneer hij/zij jouw pakketje ontvangt, wij leggen de regie zo veel mogelijk in de handen van de consument en werken met een geavanceerde track and trace systeem. Feitje: 99% van de zendingen worden succesvol bezorgd bij eerste afleverpoging. Onze klantenservice is beschikbaar voor jou en je klanten van 9:00 tot 22:30 uur. Ben jij klaar voor een een bezorgservice upgrade die meerwaarde creëert voor jouw webshop en jouw klanten? Get an upgrade. Go Trunkrs!