CHAT

Wachttijd: ±30 seconden

CHAT

Wachttijd: ±30 seconden

BEL

085 208 7433

Wachttijd: ±30 seconden

nieuws
grootste zorgen omtrent foodleveringen
3 zorgen foodleveringen

3 grootste zorgen omtrent foodleveringen

26-09-2021

Als ondernemer in het food segment heb je passie voor goed eten en de bereiding daarvan. Daar gaat vaak veel tijd en aandacht in zitten. Dan is snelle levering ontzettend belangrijk zodat ze in perfecte staat bij de consument aankomen. 

Een webshop in het food segment moet volledig kunnen bouwen op zijn bezorgpartner. Want als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis. In tegenstelling tot kleding kan vers voedsel niet veel vertraging of beweging veroorloven, voordat het bedorven en/of onbruikbaar is. Zeker nu we dichter bij de piekperiode komen, wil je er als ondernemer zeker van zijn dat je producten snel en zorgvuldig geleverd worden. Het is onacceptabel als je producten tijdens de feestdagen vertraging oplopen waardoor jouw klanten zonder feestmaal komen te zitten. 

Hoe zorg je ervoor dat jouw bestellingen altijd op tijd en met de hoogste kwaliteit worden geleverd? Hoe richt je het magazijn in om gestructureerd om te kunnen gaan met drukte? En welke samenwerkingen ga je aan om de klantbeleving compleet te maken tot aan de voordeur? In deze blog leggen we je uit wat de drie grootste zorgen zijn omtrent food leveringen en hoe je daar het beste mee kunt omgaan.

 

Zorg 1: vertraging van foodbestellingen

Hoe een maaltijd het magazijn verlaat, zo moet een maaltijd ook aankomen bij de klant. Same day delivery is vaak de enige optie voor foodbestellingen, omdat de producten niet te lang in het logistieke proces mogen zitten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je bezorgpartner flexibel en betrouwbaar is zodat het pakket bij de eerste afleverpoging bezorgd wordt. Maar uit onderzoek blijkt dat 14% van de pakketten op de een latere dag worden geleverd of niet bij de eerste afleverpoging. Voor versproducten is dat onacceptabel. Dan is de kans groot dat de kwaliteit van de producten achteruit gaat en het moet worden weggegooid.

Om de eerste afleverpoging zo succesvol mogelijk te maken, is enige flexibiliteit vereist. Bij veel bezorgpartners kan het pakket alleen afgeleverd worden bij het van te voren aangegeven adres. Door de consument vrijheid geven om wijzigingen door te voeren zoals een ander adres of burenlevering zal het afleverpercentage toenemen. Een gemiste levering zorgt niet alleen voor een negatieve ervaring voor je klanten, maar kost jou als ondernemer ook direct geld.

Echter, niet elke vertraging betekent einde oefening. Sommige vervoerders hebben vriezers op tot hun beschikking waardoor de zending toch goed bewaard kan worden als de consument onverhoopt toch niet thuis is; de volgende dag wordt de zending dan alsnog correct bij de klant geleverd. Dan is het wel belangrijk om goed te communiceren met je klanten. Dit begint met een duidelijke Track & Trace waarmee zij zelf kunnen zien waar hun bestelling is en hoe laat zij de bestelling kunnen verwachten. Daarnaast wil je eventuele vragen direct kunnen beantwoorden met behulp van een klantenservice.

Als ondernemer heb je het al druk zat met je business runnen, dus hoef je je daar bij Trunkrs geen zorgen om te maken. Dankzij onze uitgebreide Track & Trace met (SMS) updates, leveren wij 99% van de pakketten bij de eerste afleverpoging. Daarnaast hebben wij vriezers waarin we het pakket kunnen opslaan mocht het pakket toch niet geleverd kunnen worden.  

Zorg 2: onzorgvuldigheid met foodbestellingen

De op een na grootste zorg omtrent foodbestellingen is onzorgvuldigheid. Pakketten die voedsel bevatten kunnen niet veel beweging veroorloven voordat het bedorven en/of onbruikbaar is. Een bestelling die op tijd wordt geleverd, maar volledig geruïneerd is door slechte logistiek en rijgedrag, daar heeft niemand wat aan.

Dit begint bij het punt waarop jij het niet langer in de hand hebt: het logistieke proces. De manier waarop pakketten worden gesorteerd, ingeladen en uitgeladen zijn essentieel voor de kwaliteit van het voedsel. Net als de manier waarop er wordt gereden door de bezorgservice. Als één van deze onderdelen wordt verwaarloosd kom je er pas achter wanneer het al te laat is. Dat is wanneer de klant zijn bestelling opent en realiseert dat het voedsel onbruikbaar is. Met als gevolg dat jouw webshop negatieve reviews ontvangt, er minder herhaalaankopen geplaatst worden en er meer druk op de klantenservice komt te liggen. 

Om onzorgvuldigheid te voorkomen is het belangrijk om een bezorgpartij te kiezen waarmee je echt kan samenwerken. Een partij die met je meedenkt en aandacht heeft voor jou en je klanten. Kies een partij die erop gefocust is om de klantbeleving compleet te maken, als verlengstuk van jouw online klantbeleving.

Met Trunkrs is er sprake van een echt partnership. Een nauwe samenwerking met webshops waarbij Trunkrs een flexibele instelling heeft als het gaat om pakket aantallen, pick-up tijden, speciale verzoekjes en het oplossen van problemen. Dit draagt allemaal bij bij aan de klantbeleving en dat geeft ons een 4.8 reviewscore op basis van 15.000+ stemmen.

Zorg 3: beperkte verpakkingsmaterialen

Niet de minste zorg zijn de verpakkingsmaterialen voor foodbestellingen. Elke webshop in het food segment biedt ander voedsel aan en gebruikt graag zijn eigen verpakkingen om het voedsel in te koelen en om mee te bezorgen. Echter hanteren de meeste bezorgpartijen enkel hun eigen verpakkingsmaterialen (koelboxen), wat een hoop gedoe met zich meebrengt.

Beperkte verpakkingsmaterialen hebben het risico dat het voedsel niet kwalitatief vervoerd kan worden. Denk aan voedsel wat niet in de koelboxen past en hierdoor niet op de juiste temperatuur geleverd kan worden. Want elke bestelling is tenslotte anders en heeft dus altijd een ander formaat. Naast de levering zorgen deze koelboxen voor een ander probleem: het emballage proces. Een gemiddelde webshop in het food segment doet zo’n 100 leveringen per dag. Dit betekent dat je al snel zo’n 100 koelboxen nodig hebt om je bestellingen in te kunnen vervoeren. Koelboxen die je niet kan inklappen, niet zomaar op de grond kan zetten en hierdoor vaak een groot gedeelte van je keuken en magazijn in beslag nemen.

Kies daarom voor een bezorgservice die jou graag helpt met het uitzoeken van de juiste verpakkingen. Branded verpakkingen waarmee versproducten op de juiste temperatuur en manier vervoerd kunnen worden, goed het logistieke proces doorkomen, en die weinig ruimte opeisen in de keuken of het magazijn. 

Trunkrs is gespecialiseerd in Same Day delivery voor onder andere de foodbranche. We werken nauw samen met expert op het gebied van verpakkingen waardoor we jou altijd door kunnen sturen naar een relevante partner. Zo krijg je altijd advies op maat om alle bestelde maaltijden in perfecte staat te kunnen leveren bij de klant.

Ben jij klaar voor een upgrade?

Sneller, groener en vriendelijker jouw pakketjes dezelfde of de volgende dag in huis, dat is de Trunkrs upgrade. Met een afleverpercentage van 99% en een reviewscore van 4.8/5 kun je van Trunkrs een betrouwbare en klantgerichte bezorging verwachten. Daarnaast kan je binnen 7 werkdagen aangesloten zijn op ons systeem via onze eigen Trunkrs portal, of via Sendcloud, Transsmart, Pakketpartner of een van onze andere partners. Benieuwd wat de premium service van Trunkrs voor jouw webshop kan betekenen? Neem dan contact met ons op of vraag direct een offerte aan.

Get an upgrade. Go Trunkrs.

Reactie binnen 30 seconden
Offerte aanvragen
Copyright © 2021 Trunkrs