Wat is een multi carrier strategie? Simpel gezegd: niet één maar meerdere delivery services inzetten voor de bezorging van webshop bestellingen. De bezorg partijen stem je af op de behoeftes van jouw klant. Er zijn klanten die willen duurzame bezorging of juist extra snelle bezorging. Vaak hebben delivery partners hun eigen specialisme die passen bij die behoeftes. Door een mooie mix te maken van partners, zorg jij voor meer flexibiliteit en snelheid van bezorging. Daarnaast bespaar je kosten, verbeter je de shop ervaring van je klant en verhoog je de conversie. Zoals je leest een multi carrier strategie biedt veel voordelen.
Stel jij verkoopt kruiden en gebrande noten, maar ook maaltijdboxen met verse producten. Dan laat jij de producten die best wat langer onderweg mogen zijn zoals de kruiden met een andere bezorgpartner verzenden dan de verse producten. Producten die vers zijn verstuur je het liefst met Same Day Delivery, zodat ze dezelfde dag nog bij jouw klant in huis zijn. Tijdens de check-out bepalen jouw klanten zelf of zij extra willen betalen voor snelle of bijvoorbeeld duurzame bezorging. Die duurzame bezorging wordt dan door een andere bezorgpartner gedaan dan de meest goedkope optie die jij aanbiedt.
1. Breng behoeftes in kaart
Wat mist er op dit moment in jouw bezorgstrategie? Wat heb jij nodig om jouw klanten de ultieme bezorgervaring te bieden? Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten snelle bezorging belangrijk vinden. Als jij de bezorging kunt bieden die goed aansluit op die wensen, verhoog je de conversie en verklein je het uitstappercentage bij het check-out proces.
2. Kies bezorg partners met een specialisme
Als jij de wensen en verwachtingen van jouw klanten weet, is het aan te raden om een combinatie van bezorgpartners te kiezen die elkaar aanvullen. Selecteer bijvoorbeeld op prijs per pakket, minimaal volume, snelheid van bezorging en flexibiliteit. Lees in deze whitepaper uit welke bezorgpartners je in Nederland kan kiezen en wat hun specialisme is. Zorg voor makkelijke aansluiting. Bij de selectie kun je ook alvast kijken hoe de bezorgpartners worden aangesloten op jouw proces. Is voor elke partner een nieuwe technische koppeling nodig? Of kies je voor een verzendplatform, waar alle geselecteerde bezorgpartners op aangesloten zijn? Een verzendplatform maakt het makkelijker om met meerdere bezorgpartijen te werken, je kan dan snel schakelen tussen de verschillende partijen.
3. Ontzorg de klant
Zodra je alle bezorg partners hebt geselecteerd en hebt aangesloten op jouw webshop, selecteer dan alvast de beste optie voor in het check-out proces. Je kunt de selectie baseren op de afmeting van het pakket, op duurzaamheid of bijvoorbeeld snelheid van bezorging. Zo maak je de bezorging al vanaf het bestelmoment onderdeel van de customer experience. Jouw klant krijgt hierdoor het gevoel zelf controle te hebben, en tegelijkertijd te worden ontzorgd.
Maakt Same Day Delivery al onderdeel uit van jouw multi carrier strategie? Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten bij voorkeur kiezen voor de webshop met de kortste levertijd, als het product en de prijs hetzelfde is. Ook blijkt uit dat onderzoek van SendCloud dat Same Day Delivery steeds populairder wordt. In 2021 steeg het percentage Same Day Delivery bestellingen ten opzichte van andere bestellingen met 69%. In de eerste helft van 2022 steeg dit nog eens met 11%. Uit een ander onderzoek van Invesp blijkt dat 61% van de consumenten bereid is om meer te betalen voor een Same Day Delivery. Ook kwam uit dat onderzoek dat 25% van de consumenten zelfs het checkout proces verlaat op het moment dat ze zien dat Same Day Delivery geen optie is.