Het is weer achter de rug: Sinterklaas, kerst en Oud & Nieuw. Voor online ondernemers zo’n beetje de drukste periode van het jaar. Een mooi moment om even terug te kijken op wat goed ging. En naar wat volgend jaar beter kan. Vandaag deel I van het tweeluik over evaluatie: Hoe evalueer je in welke mate jouw bezorgservice heeft bijgedragen aan jouw klanttevredenheid en verkoopsucces?
Hopelijk kon je bezorgdienst alle bestellingen de afgelopen weken op tijd afleveren bij je klanten. En hopelijk waren je klanten overwegend positief over de bezorging. Heb je deze gegevens niet direct paraat? Geen probleem. We geven je 3 tips om zelf je performance te monitoren.
Veel mensen checken eerst de reviews over een webshop waar ze nog niet eerder iets gekocht hebben. En ruim 60% van de reviews gaat over de bezorging. Hoe is de verdeling in positieve en negatieve reviews over de bezorging van jouw webshop? Zijn deze overwegend positief? Dan zijn mensen eerder geneigd een eerste bestelling bij jou te plaatsen. Zo heeft een goede bezorgservice direct invloed op je conversie. Je kunt de reviews checken via Google of Trustpilot.
Een klanttevredenheidsonderzoek kan een waardevolle bron van informatie zijn om je dienstverlening verder te verbeteren. Hoe reageren klanten bijvoorbeeld op de manier van bezorgen die je hebt gekozen? De mate van tevredenheid over de bezorging heeft namelijk een behoorlijke invloed op hoe vaak mensen naar jouw webshop terugkeren voor een aankoop. Ook dit beïnvloedt je conversie.
Het kan heel leerzaam zijn om te kijken naar wat jouw top-5 concurrenten doet aan bezorging. In welke mate verschilt die van jouw manier van bezorgen? Bieden jouw concurrenten hun klanten bijvoorbeeld next day delivery? Tot hoe laat kunnen ze dat aanbieden? Of zelfs same day delivery? Doen ze dit nog niet? Dan is dit je kans om je positief te onderscheiden door je klanten wel die snelle bezorging te bieden. Bijvoorbeeld die van Trunkrs. Lees ook onze whitepaper ‘Hoe overleef ik de piekperiodes?’ voor meer tips.
In onze volgende blog van dit tweeluik over evaluatie leggen we uit hoe je de kosten van je bezorging kunt evalueren en hoe je je manier van bezorgen voor je kunt laten werken. Mis 'm dus niet! Wij zijn Trunkrs.