nieuws
in 8 stappen succesvol naar belgie deel 1
Default Trunkrs News Image

In 8 stappen succesvol naar België: deel 1

15-04-2021

Uitbreiden naar de Belgische markt biedt veel kansen voor jouw webshop. E-commerce is in België momenteel sterker aan het groeien dan in Nederland. Daarnaast heeft maar liefst 87% van de Vlamingen interesse om bij Nederlandse webshops te kopen en is 78% al gewend om te bestellen bij buitenlandse webshops.

Om jou als webshop-eigenaar op weg te helpen om succesvol uit te breiden naar België hebben we 8 stappen opgesteld. Vandaag lees je deel één!

STAP 1: SPREEK DE TAAL

België is het land van Suske en Wiske maar ook van de drie talen. Zo wordt er in Vlaanderen Vlaams gesproken, in Brussel Vlaams en Frans, in Wallonië enkel Frans en in de meest Oostelijke provincie spreken ze zelfs Duits.

Je wilt de Belgische shopper de ultieme shopervaring bieden. Dit begint met het beschikbaar stellen van de gewenste taal in de gehele customer journey. Vanaf het eerste contactmoment tot het bezorgmoment, je wil jouw klant het gevoel geven dat je dichtbij bent en de klant echt begrijpt. Kijk bijvoorbeeld naar de customer journey van Zalando. Vanaf de homepage word je als consument al in het Vlaams aangesproken, dit wordt in iedere stap van de journey consequent doorgetrokken.

Daarnaast hanteert België specifieke voorschriften voor etikettering. Zo is het verplicht dat de etikettering van jouw producten in de talen Nederlands, Frans en Duits geschreven is. Het volgens de voorschriften verzenden van jouw producten is dus erg belangrijk. Meer informatie over producteisen in België zijn op de website van de RVO te vinden.

STAP 2: HOUD REKENING MET DE WETTELIJKE REGELS

In België hanteren ze de Europese e-commerce regels. Dat betekent dat jij als Nederlandse webshop hier (als het goed is) al aan voldoet. Naast de Europese regels voor e-commerce zijn er in België diverse wetgevingen in het kader van voeding en afval voor webshops.

De voedingswetgeving betreft algemene en specifieke producteisen die gelden in heel de EU. De algemene producteisen gaan over de veiligheid van het product voor de consument. De specifieke producteisen gaan vaak over registratie, samenstelling, etikettering en verpakking van bepaalde productgroepen. Denk aan textiel, cosmetica of geneesmiddelen.

Daarnaast is er in Vlaanderen een afvalstoffenwet die een zogeheten ‘aanvaardingsplicht’ heeft voor afgedankte batterijen. Wanneer je producten inclusief batterijen vanuit Nederland aan Belgische consumenten verkoopt, geldt deze wetgeving ook voor jou. De verantwoordelijkheid voor het inzamelen en recyclen van deze batterijen ligt bij jou als webshop eigenaar. Voor vragen is er is een Belgisch product contactpunt waar je terecht kunt.

STAP 3: MAAK EEN LOKALE DOMEINNAAM AAN

De online zichtbaarheid van je webshop is van groot belang voor je business. Net als in Nederland gebruikt men in België Google om de juiste informatie te vinden. Zo ook de consument die op zoek is naar een bepaald product of dienst.

Google zoekt naar de meest relevante oplossing voor jouw zoekvraag. Hierbij kijkt de zoekmachine niet alleen naar de content op een website, maar ook voor wie de content geschikt is. De zoekmachine laat sneller een lokaal resultaat zien om de relevantie hoog te houden. Als je namelijk niet aangeeft dat jouw producten voor Belgische afnemers geschikt zijn, hoe moet Google dat dan weten?

Om goed vindbaar te zijn in het buitenland kun je o.a. een lokale domeinnaam aanmaken. Dit, gepaard met een lokaal e-mailadres, creëert daarnaast ook vertrouwen bij de consument. Consumenten zijn eerder geneigd om iets online te kopen wanneer een webshop lokaal is. Vier op de tien Belgische consumenten checkt namelijk eerst of de webshop een .be-domein heeft, negen van de tien Belgische consumenten geeft de voorkeur aan een webshop op een .be-domein. 

Het aanmaken van een lokale domeinnaam en lokaal e-mailadres kan je gemakkelijk doen via verschillende hostingpartijen. Bekijk van tevoren alvast of je gewenste .be domein nog beschikbaar is via dnsbelgium.be  

STAP 4: NEEM EEN BELGISCH WEBWINKEL KEURMERK

Door het voeren van een lokaal webwinkel keurmerk laat je de consument zien dat je betrouwbaar bent en garandeer je een bepaalt serviceniveau. Zeven op de tien consumenten vinden een keurmerk op een webshop belangrijk, maar liefst 96% checkt de betrouwbaarheid alvorens een aankoop te doen.

Een Belgisch keurmerk voldoet aan sectorspecifieke Belgische wetgeving en biedt vaak een lokale klachtenservice. De bekende keurmerken, ook wel kwaliteitslabels genoemd, zijn:

Naast betrouwbaarheid wil je ook transparantie uitstralen. Zorg er daarom voor dat klanten reviews kunnen plaatsen op je website. Dit geeft consumenten die jouw webshop nog niet kennen inzicht in de ervaringen van anderen. Daarnaast laat je als webshop zien dat je volledig achter je producten en diensten staat.

SAMENWERKING MET TRUNKRS

Bovenstaand heb je de eerste vier stappen gelezen hoe je succesvol kunt uitbreiden naar België. Wanneer je dat met een betrouwbare (Same Day delivery) bezorgdienst doet krijgt de consument de ultieme klantervaring. Want wie vindt het nou niet fijn om vandaag iets te bestelen, en dit dezelfde dag of morgen al in huis te hebben.

De pakketten van jouw webshop verzenden met Trunkrs maakt de last mile af door:

  • Same Day delivery

  • Next Day delivery

  • Betrouwbare service met een afleverpercentage van 99%

  • Hoge klanttevredenheid met een 4.8 Trustpilot score

  • Complete Track en Trace waarin de consument zijn/haar voorkeuren kan doorgeven

Benieuwd naar de mogelijkheden van het verzenden van pakketten via Same Day en Next Day delivery voor jouw webshop? Neem dan contact met ons op! Of lees deel twee van de blog hoe je in 8 stappen succesvol kunt uitbreiden naar België.