CHAT

Wachttijd: ± 2 minuten

BEL

085 060 1410

Wachttijd: ±30 seconden

MAIL

Wachttijd: ±1 werkdag

CHAT

Wachttijd: ± 2 minuten

BEL

085 060 1410

Wachttijd: ±30 seconden

MAIL

Wachttijd: ±1 werkdag

085 060 1410
nieuws
in 8 stappen succesvol naar belgie deel 2
Default Trunkrs News Image

In 8 stappen succesvol naar België: deel 2

15-04-2021

Uitbreiden naar de Belgische markt biedt veel kansen voor jouw webshop. E-commerce is in België momenteel sterker aan het groeien dan in Nederland. Daarnaast heeft maar liefst 87% van de Vlamingen interesse om bij Nederlandse webshops te kopen en is 78% al gewend om te bestellen bij buitenlandse webshops. Om jou als webshop-eigenaar op weg te helpen om succesvol uit te breiden naar België hebben we 8 stappen opgesteld. In deel één deelden we het belang van de taal, lokale regelgeving, domeinnaam en webwinkel keurmerken.

Vandaag delen we het tweede en tevens laatste deel van onze 8 stappen om succesvol uit te breiden naar België!

STAP 5: MAAK DE GEWENSTE BETAALMOGELIJKHEDEN BESCHIKBAAR

Door de gewenste betaalmogelijkheden beschikbaar te stellen, straal je bij Belgische consumenten betrouwbaarheid uit. In België is de meest gebruikte betaalmethode “Bancontact”, gevolgd door creditcards en PayPal. Waar in Nederland iDEAL veel wordt gebruikt, is deze betaalmethode niet actief in België. Daarnaast is Afterpay ook een mogelijkheid voor de fashionbranche.

Bancontact lijkt veel op iDEAL. Zo worden betalingen via Bancontact direct overgemaakt en bevestigd. Verder is het belangrijk om de juiste woordkeuze te hanteren voor de creditcard. Dit wordt in België benoemd als “kredietkaart”.

STAP 6: HANTEER DE JUISTE BTW-TARIEVEN VOOR AFSTANDSVERKOPEN

Als Nederlandse webshop die pakketten verzend in België kun je tot een bepaald bedrag de Nederlandse btw-tarieven hanteren van 21%. Dit geldt voor alle EU-landen tot een drempelbedrag van €35.000. Vanaf het moment dat je dit bedrag overschrijdt, moet je het Belgische btw-tarief hanteren en dien je een Belgisch btw-nummer aan te vragen.

Een voorbeeld: Je hebt afgelopen kalenderjaar voor €40.000 aan voedingsmiddelen geleverd in België. Dan betaal je over €35.000 het Nederlandse btw-tarief van 9%: €3.150. Over de overige €5.000 betaal je het Belgische btw-tarief van 6%: €300. Voor dat bedrag dien je een Belgisch btw-nummer aan te vragen.

Vanaf 21 juli 2021 gaan deze regels echter veranderen. De drempel vervalt en e-commerce leveringen aan particulieren zijn vanaf dat moment belast met het btw-tarief van het land van aankomst. In dit geval dus België. Volgens bovenstaand voorbeeld is het daarom een gunstigere situatie, wat het leveren van pakketten goedkoper maakt.

STAP 7: STEM DE MARKETING AF OP DE BELGISCHE CONSUMENT

Zaken doen over de grens is niet alleen een kwestie van vertalen. Elk land is anders en zo ook de consumenten die daarin leven. Zelfs wanneer we het hebben over ons buurland België, waar ze grotendeels dezelfde taal spreken.

Bereik succesvol je doelgroep door het schrijven van een contentstrategie. Dit begint met onderzoek naar je doelgroep in België: hoe ziet je ideale klant eruit en hoe verschilt hij/zij van je Nederlandse klanten? Welke kanalen gebruiken zij en hoe consumeren zij deze? Zo laat slecht 13% van de Nederlandse consument zich overhalen tot aankoop bij een webshop door reclame via de brievenbus. Bij de Belgische consument is dit 21%. Deze input kan je gebruiken om te matchen met je huidige contentstrategie voor de Nederlandse markt, en waar nodig te specificeren voor de Belgische markt.

Afhankelijk van de grootte van je merk kun je overwegen om lokale social media accounts op te zetten. Op deze manier bouw je per land een community op en laat je zien dat je toegankelijk bent voor de consument. 

Wanneer je webshop nog in de start-up fase zit kun je er ook voor kiezen om je te beperken tot één social account per kanaal.

STAP 8: WERK SAMEN MET DE JUISTE BEZORGSERVICE

Het verzenden van je pakketten is erg belangrijk. De klantervaring voor Belgische consumenten is pas compleet als de bezorging succesvol verlopen is. Als webshop kun je het bezorgproces aan de voorkant regelen door duidelijke informatie  op de website te vermelden over de levertijden, het retourbeleid en de bezorgkosten. Voordat Belgen het bestelproces starten, willen ze graag duidelijkheid over de bezorgtermijn (47%), bezorgmethodes (47%) en bezorgpartner (42%). Maar voor de bezorging van je pakketten ben je afhankelijk van een bezorgservice, terwijl dit het eerste fysieke contact is wat klanten met jouw webshop hebben. Hoe positief een consument over jouw webshop is, staat of valt met de bezorgervaring.

De keuze voor een bezorgservice is dus ontzettend belangrijk voor een goede klanttevredenheid. Door te kiezen voor een bezorgservice die Same Day of Next Day delivery aanbiedt, krijg je bij Belgische consumenten een streepje voor. 88% van de Belgische consumenten koopt voornamelijk online vanwege het gemak, ze willen de deur niet uit om het product snel in huis te hebben. 47% kan overgehaald worden tot aankoop bij een snelle bezorging.

Daarnaast wil 93% graag de controle over hun levering hebben. Kies daarom voor een bezorgservice met goede Track en Trace waarin consumenten hun voorkeuren kunnen aangeven. Een goede Track en Trace bevat een duidelijk tijdslot, (e-mail)updates en keuze voor burenlevering. Meer dan de helft van de Belgen waardeert het namelijk niet als een pakketje zomaar bij de buren wordt afgeleverd.

Ook moet er goed over de bezorgkosten worden nagedacht. 77% van de Belgische consumenten kan worden verleid tot aankoop wanneer de bezorging gratis is en 64% breekt de bestelling af als de bezorgkosten te hoog zijn. Hierdoor kun je geneigd zijn om te kiezen voor een goedkope bezorgservice, omdat de kosten grotendeels bij jou als webshophouder komen te liggen. Toch is goedkoop ook in dit geval duurkoop. Wanneer de pakketten niet op de afgesproken tijd worden geleverd, de Track en Trace niet naar behoren werkt of het contact met de bezorger onduidelijk is, gaat dat ten koste van de klanttevredenheid. Hierdoor is de kans op een herhaalaankoop klein en kunnen andere potentiële klanten afgeschrikt worden door negatieve reviews.

In het schema hieronder staat per vervoerder uitgesplitst wat de levertijden, betrouwbaarheid en review score is. Daarnaast kun je zien welke voorkeuren de consumenten kunnen aangeven in de Track en Trace:

Trunkrs FactSheet

SAMENWERKING MET TRUNKRS

Via de bovenstaande 8 stappen kun je succesvol uitbreiden naar België. Wanneer je dat met een betrouwbare vervoerder doet krijgt de consument de ultieme klantervaring. 

Een samenwerking met Trunkrs maakt voor jouw webshop de last mile af door:

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw webshop? Neem dan contact met ons op!

085 060 1410
Elke werkdag van 09:00 - 22:30
Reactie binnen 1 werkdag
Offerte aanvragen
Copyright © 2021 Trunkrs